Sunday, January 17, 2010

~moga di tabahkan~




Bismillahirahmanirahim
salamualaikum wbt.

alhamdulilah selesai sudah imtihan nihaie ida beberapa hari lepas,debaran untuk imtihan sudah pun hilang ,yang masih ada debaran menunggu natijah imtihan,rasa macam-macam ada,berdebar juga menanti natijah ni.harap semuanya khair.Moga Allah najahkan ida dan kawan2,ameen.

rasanya tak terlewat lagi untuk ida ucapkan selamat tahun baru 2010 pada semua.dah lama tak update blog akhirnya baru ada masa untuk menjenguk2 blog yang dhaif ini.hehe..sian kat dia,sebab tak de orang nak update kan.hihi

tak tahu sebenarnya nak cakap apa untuk entry kali ini,perasaan masih belum stabil dan masih ada beberapa lagi masalah yang masih belum selesai. tak tahu bilalah masalah tu dapat di selesaikan.ida rasa kadang-kadang memang ida tak kuat nak hadapi.kadang - kadang ida rasa sangat putus asa,walaupun ida tahu setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. kadang-kadang itu ida rasa ida dah cukup sabar,walaupun pada hakikatnya ida tahap kesebaran tu belum mencukupi. Ada ketikanya di saat tenang kita hadapi sesuatu masalah tu,datang pula ujian yang menganggu ketenangan tu,sedikit demi sedikit menjadikan kesabaran ida tu di sentap.Syaitan memang bijak memainkan peranan.ditambahkan lagi kegusaran yang telah sedia ada,membuatkan kita kadang-kadang bersetuju dengan bisikan syaitan durjana.

Di saat ini dan ketika ini,ida masih lagi tercari-cari lagi jalan penyelesaian untuk hadapi masalah ida.Pening juga bila di fikirkan.Benar jika di fikirkan sesuatu masalah itu hanya akan menambah sakit kepala,tapi sampai bila masalah tu kena di biarkan tanpa sebarang penyelesaian.Ida bukan nabi yg maksum dari dosa,tapi hanya insan biasa yang cukup hina di sisi Allah,punya perasaan seperti insan lain,punyai hati untuk merasa sakit,pedih dan terluka.Kadang- kadang ida rasa sangat buntu untuk mencari penyelesaian ..Moga Allah tunjukkan ida jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah ini.

ida milik Allah....ida milik Allah..... ida milik Allah.....tabahkan ida,kuatkan ida.....sabarkan ida,moga ida tak tergolong dalam golongan yang berputus asa.

dalam keadaan memujuk hati sendiri untuk sabar hadapi masalah,dan anggap semua itu adalah ujian dari ALLAH .mungkin ini adalah petunjuk dari Allah untuk berikan yang terbaik buat diri ida.Dalam juga masih memujuk hati sendiri untuk menerima segala ujian dan masalah ini dengan hati terbuka.moga semua ini ada hikmah yang amat bermakna dan berharga...dan moga air mata hari ini untuk senyuman paling bahagia untuk hari esok.



لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَا‌ۚ لَهَا مَا كَسَبَتۡ وَعَلَيۡہَا مَا ٱكۡتَسَبَتۡ‌ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذۡنَآ إِن نَّسِينَآ أَوۡ أَخۡطَأۡنَا‌ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحۡمِلۡ عَلَيۡنَآ إِصۡرً۬ا كَمَا حَمَلۡتَهُ ۥ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِنَا‌ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلۡنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦ‌ۖ وَٱعۡفُ عَنَّا وَٱغۡفِرۡ لَنَا وَٱرۡحَمۡنَآ‌ۚ أَنتَ مَوۡلَٮٰنَا فَٱنصُرۡنَا عَلَى ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡڪَـٰفِرِينَ

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.

Rasanya cukup sampai sini dulu,doakan ida terus tabah dan kuat untuk hadapi segalanya dengan tenang.

~air mata hari ini untuk senyuman paling bahagia untuk hari esok~
wasalam.

No comments: