Monday, July 25, 2011

4 hari di tinggalkan...

Bismillahirahmanirahim
Salamualaikum wbt.

Alhamdulilah setelah 4 hari berkursus akhirnya tamat juga apa yang di nanti.Sepanjang meninggalkan rumah dan zauji selama itu juga rindu sering bertaut.Rindu dengan zauj,mak,ayah,dan seisi rumah.Pulang dari berkursus terus bercerita dan bercerita.Walaupun penat mulut ni asyik nak bercakap je.Incik zauji dengar jer dengan penuh kusyuk..hehe,maklumlah 4 hari kena tinggal.Orang lain tinggal berbulan - bulan rilek je.Selalunya kalau ida ke maktab mesti akan pulang semula ke rumah tapi kali ini berkursus di tempat lain dan tanpa komunikasi dengan hubungan luar.Jadi hati ini jadi tak keruan memanjang.Apapun yakin dengan Allah dan serah kepadaNya untuk menjaga apa yang di tinggalkan.

Hari pertama sewaktu incik zauji menghantar ida ke maktab sebelum bertolak menaiki bas,sempat lagi nangis tu.Ialah isteri mana tidak risau tinggalkan suami keseorangan di rumah.Tapi incik zauji pandai memujuk,"hanya 4 hari sahaja".hehe mengada tol zaujah dia ni..toink...toink...toinkkkkk... Maklumlah tidak biasa berjauhan.Selesai je kursus hari keempat,incik zauji menjemput di maktab ,dari jauh dah nampak senyuman melebar..ade makna tu..hehe rupanya incik zauji nak cakap kenapa zaujah dia nampak makin gelap. So puan zaujah dia pun mula bercerita,yang sepanjang kursus tu banyak menjalankan aktiviti luar termaksuk duduk berkayak di tengah lautan. Dan macam-macam lagi la.

Penat.
Penat tu tetap ada sampai sekarang,nak di katakan penat tu ,sampai sahaja di rumah ida terus merebahkan diri.Badan terasa lenguh dan lesu.Incik zauji kata ida tidur lebih dari 12 jam,fuhhh letih sangat tu namanya.Bangun tidur je tengok incik zauji dah siap masakkan sarapan pagi nasi goreng dan teh "o" limau. Terima kasih incik zauji.Ini pun rasa letih lagi,pening - pening akibat terlalu lama di laut pun masih belum hilang.Seronok berkursus tetap di rasai.Seronok dapat rasa kemanisan ukhuwah bersama kawan-kawan.Seronok dapat melihat keindah ciptaan Allah. Dalam hati tidak lepas bertasbih memuji kehebatan Allah.Dalam keseronokan itu terus berdoa "Allah ..jagakan suami saya" hehehe...


Di rumah...
Terus bersembang dengan zauji.Saja tanya sepanjang ida tiada di rumah apa yang dia buat?
"abi watpe sepanjang umi tak de?"
"abi makan apa?"
"abi pergi mana?"

"tokek kasi makan tak?"
"rindu umi tak?"hik..hik...(malu nak tanya sebenarnya)
Incik zauji sabar je layan soalan zaujah dia ni.Memang dia sedia maklum zaujah dia kalau bercerita mesti riuh.Alhamdulilah setakat ni tidak ada rahsia antara kami.Dengan siapa ida berkawan,tujuan apa ida berkawan,kemana ida keluar pasti di bawah pengetahuan incik zauji.
*****kena memuliakan suami kan ?betol tak?****


Banyak lagi nak cerita ni masa kursus tu tapi masa tak mengizinkan.Cukup ida katakan kemana kita pergi pun ambil sebanyak banyaknya manfaat yang ada.Dan apa yang penting mesti kena ingat batasan dan adab sebagai seorang isteri.Kemana sahaja kita pergi pun kita akan membawa nama suami dan agama.Jaga nama baik mereka sebaik mungkin.


zauji ..uhibbuka fillah..
25 Julai 2011
UYB..
SALAM RAMADHAN MUBARAK!

2 comments:

incik said...

sweet sangat baca entri ni..huhu

~ida~ said...

incik
terima kasih... :)