Thursday, July 28, 2011

bersabar tak?

Bismillahirahmanirahim..
Salamualaikum wbt

Alhamdulilah Ramadhan kian menghampiri kita,mudah-mudahan masih di panjangkan umur oleh Allah SWT untuk terus mengutip mutiara-mutiara berharga didunia ini bagi di jadikan bekalan di sana kelak.Sekejap sahaja masa berlalu.Detik dan masa yang berlalu pergi tanpa di sedari.Terasa kekurangan diri terus di paparkan setiap hari,berusaha untuk melakukan terbaik dalam setiap nafas.Ramadhan yang di nanti,bakal tiba beberapa hari lagi.Mengenapkan 29 hari di bulan Syaaban seterusnya menyambut keberkatan Ramadhan untuk umat islam .

2011..
2011 tahun pertama ida menyambut Ramadhan  sebagai seorang isteri.Jika sebelum ini menyambut ramadhan sebagai seorang anak,dan kali ini tugas itu sekali lagi di pikul sebagai seorang isteri.Di sekolah ida adalah seorang guru dan di maktab ida adalah seorang pelajar.Debaran kian terasa.sering kali ida tertanya-tanya pada  diri sendiri,berjayakah ramadhan aku kali ini?mampukah aku harunginya?..Apa yang pasti jangan biarkan persoalan itu terus bermain-main di fikiran.Mahu atau tidak,kita mesti harunginya tanpa membazirkan setiap detik yang datang.Hargai dan manfaatkan setiap detik itu.

Tidak sabar..di dalam sabar...:)
InsyaAllah dalam perancangan tahun depan ida akan tamat belajar (kursus).Selepas konvokesyen bulan Disember kami suami isteri merancang untuk menyambung lagi pelajaran.Doakan kami semoga niat kami di permudahkan Allah.Sekarang masih dalam meninjau-ninjau tempat yang sesuai untuk kami menyambung pelajaran.

Zuriat..
Soalan yang adakala mengocak hati ini ramai yang bertanya soal cahaya mata,persoalan ini kami serahkan kepada Allah SWT sebulatnya..Sensitif? Sebenarnya tidaklah sensitif sangat,tapi bila bertanya tidak kena pada tempatnya,mengalir juga air mata di buatnya.Tipulah,kalau ida cakap hati wanita mana yang tidak tersentuh bila berbicara soal ini.Ini ujian dari Allah sebagai tarbiah buat hambanya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya kan? Berterima kasih dan bersangka baik dengan Allah itu adalah yang terbaik.Sekarang senyum untuk diri sendiri,seikhlas yang mungkin.:)Allah adalah sumber ilham kami.

Rumah kami Syurga kami..
Alhamdulilah sudah hampir 5 bulan kami menyewa rumah berhampiran dengan sekolah tempat ida mengajar,dari situ kami belajar hidup berdikari tanpa mengharapkan bantuan sesiapa.Rasa seronok dan tenteram setiap kali pulang ke rumah.Di situ tempat kami berkongsi hidup,cara,suka,duka dan mengenali diri masing-masing dengan lebih mendalam.Berkongsi minat yang sama,fikrah yang sama dan meraikan setiap perbezaan yang ada di dalam diri masing-masing.Kalau semua sama tak best pulak kan...hik..hik..
Selalunya bila ada masa terluang incik zauji akan terus hanyut di depan laptop berkarya dan adakalanya kami bersembang walaupun cerita itu telah berulang kali di ceritakan.Ada ketikanya suami memahami gelodak hati isterinya yang meronta-ronta untuk pulang ke rumah mak walaupun bukan masa bercuti..>..terukkan ida ..<>>alahai pening suamiku.. "terima kasih abi..kerana sabar melayan karenah zaujahmu ini"..:P

Oh rasanya sudah masa masuk ke kelas dulu,insyaAllah sambung di lain masa..
Saya sayang semua orang!

ida
UYB
WAssalam

No comments: